Przemysław Andrzejewski, Monika Balińska, Adidas kontra Puma. Dwaj bracia, dwie firmy, Wyd. StoryBox.pl, audiobook nagrany przez Audioteka.pl.
Adidas kontra Puma to rzecz o przeszłości i dniu dzisiejszym obydwu tytułowych marek, analiza ich rozwoju oraz wpływu na rzeczywistość. To także o tym, jak
w ciekawy sposób przybliżyć fascynującą historię, psując ją z pozoru mało istotnymi, ale często powtarzanymi detalami.
Opowieść o tytułowych przedsięwzięciach wciąga od pierwszego rozdziału, tym bardziej że początki ich działalności sięgające lat dwudziestych minionego stulecia nie są szerzej znane. Obie niemieckie marki wywodzą się z przedsiębiorstwa Gebrüder Dassler Schuhfabrik prowadzonego przez braci Rudolfa i Adolfa Dasslerów, a późniejsze powstanie Adidasa i Pumy jest skutkiem narastającego od lat konfliktu pomiędzy nimi. Opierając się na licznych opracowaniach źródłowych, autorzy prowadzą słuchaczy przez sto lat ich historii, od małego warsztatu do globalnych koncernów.
Przedstawione wydarzenia można postrzegać również jako historię rozwoju marketingu sportowego od zwykłej propozycji korzystania z produktów składanej zawodnikom przez producenta do ogromnych pieniędzy i machiny marketingowej.
Dlaczego opowieść Adidas kontra Puma podoba mi się? Słuchowisko oddaje atmosferę pierwszych lat pokoju po 1918 roku oraz uwypukla kamienie milowe początków rozwoju nowego przedsięwzięcia, decyzji podejmowanych przez założycieli oraz, co ważniejsze, przesłanek temu towarzyszących. Z łatwością wyczuwałem pionierską fascynację młodych przedsiębiorców i ich bezgraniczne zaangażowanie w projekt oraz emocje towarzyszące kreowaniu rzeczywistości. Przedstawione wydarzenia można postrzegać również jako historię rozwoju marketingu sportowego, swoistą ewolucję myślenia od zwykłej propozycji korzystania z produktów składanej zawodnikom przez producenta do ogromnych pieniędzy i machiny marketingowej, która dzisiaj towarzyszy promocji wyrobów sportowych i rekreacyjnych. Opowieść precyzyjnie wyjaśnia też przyczyny rozstania się braci. Stanowi ilustrację, jak łatwo sukces zmienia sprawnie przebiegającą współpracę w relacje niszczące możliwość współdziałania.
Czego należało uniknąć? Autorzy stronią od wyraźnej oceny działań Dasslerów
w czasach nazistowskich. Odnosiłem wrażenie, że bali się zając jednoznacznego stanowiska. Źle też oceniam wplatanie reklamy innych produktów w opowiadaną treść. Odwołanie się do innych dokonań wydawców na początku lub końcu utworu stanowi normę, reklamowanie się w trakcie historii źle brzmi i budzi moje zażenowanie. Szkoda również, że lektorowi nie udało się utrzymać jednolitości
i poprawności wymowy niemieckich słów. Obrazu dopełnia kilka pomyłek wskazujących na niewystarczająco uważną redakcję.
Adidas kontra Puma stanowi interesującą historię z wielością ciekawych spostrzeżeń. Wrażenie psuje jednak niedopracowanie szczegółów.