Przeskocz do treści

David Zane Mairowitz, Robert Crumb, Kafka

David Zane Mairowitz, Robert Crumb, Kafka (ang. Kafka), tłum. Zofia Ziemann, Wyd. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2019.

Kafka stanowi przekład komiksu wydanego w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX w. To nietypowa, miejscami porywająca, a przede wszystkim wciągająca od pierwszej strony biografia słynnego pisarza. Zaglądnijmy więc do środka.

Książka nie jest typowym komiksem. To zbiór rysunków z bardzo bogatymi didaskaliami lub też, odwróćmy, krótka biografia Kafki niezmiernie bogato okraszona ilustracjami. Czyli Mairowitz pisze, a Crumb rysuje. Autorzy postawili sobie za cel wyjaśnić czytelnikowi wpływ wydarzeń życiowych oraz atmosfery, jaką nasiąkał Kafka na twórczość Prażanina. Udało im się to znakomicie. Prezentują ówczesne otoczenie społeczne — wszechobecny antysemityzm, nienawiść do ludności niemieckojęzycznej po zakończeniu Pierwszej Wojny Światowej i upadku Cesarstwa Austro-węgierskiego i następnie pokazują ich wpływ na osobowość Kafki oraz, w rezultacie, na jego pisarstwo.

Kafka to Kafka na skróty. Znawcy jego twórczości nie znajdą
w książce niczego nowego, być może poza zapadającymi
w pamięć rysunkami. Amatorzy jego pisarstwa dojrzą
w niniejszej biografii ciekawy bryk i doskonałą zachętę do sięgnięcia po więcej.

To samo dotyczy wychowania w domu. Apodyktyczność ojca, jego wieczne niezadowolenie z osiągnięć syna oraz nieprzerwana krytyka jego poczynań wywoływała w autorze Procesu wieczne poczucie winy, kompleks niższości
i przekonanie o nieudacznictwie, które należy karać. Franz Kafka stawał się swoim bohaterem, anonimowym Józefem K. lub po prostu K jak bohater Zamku. Stąd tylko krok do kompleksów wobec kobiet czy poczucia niższości. To wszystko odnajdujemy w jego twórczości (przeczytaj recenzję tomu Cztery opowiadania. List do ojcatutaj). Nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że określenie „rodzina dysfunkcjonalna” na opisanie państwa Kafków to tylko eufemizm oraz że młody Franz miał po prostu przechlapane.

Rysunki Roberta Crumba to sztuka sama w sobie. Autorzy przyjęli bardzo pomysłowe podejście do opowiedzenia historii: fakty z życia Kafki okraszane są jedną lub kilkoma ilustracjami, podczas gdy przytoczenie treści jego dzieł oraz podkreślenie alter ego autora poznajemy, czytając krótki komiks. Kreska Crumba jednocześnie zachwyca i poraża: rysunki postaci prostackiego i odrażającego Kafki seniora, oczu młodego Franza wypełnione spiralami, które kojarzą się ze strachem
i obsesją, jego wciąż zgarbione plecy i głowa schowana w ramionach, groteskowość postaci opowiadań i powieści uosabiająca ich cechy. To wszystko sprawia, że historia sama się opowiada, a ilustracje stanowią znakomite uzupełnienie rozbudowanych opisów.

Mairowitz i  Crumb pozwalają czytelnikowi szerzej odkryć pisarza. Nie koncentrują się na aspekcie twórczości pokazującej uwikłanie jednostki, ale pokazują tego autora jako znakomitego obserwatora i analityka osobowości, który potrafi precyzyjnie opisać skomplikowane człowiecze wnętrze, nie stroniąc przy tym od humoru.

Kafka to Kafka na skróty. Znawcy jego twórczości nie znajdą w książce niczego nowego, być może poza zapadającymi w pamięć rysunkami. Amatorzy jego pisarstwa dojrzą w niniejszej biografii doskonałą zachętę do sięgnięcia po więcej.

Zobacz też film.